VILNIAUS KONSTITUCIJOS PR. DANGOS PAŽAIDOS

Atisvėrę dangų pažaidos priverčia sunerimti kiekvieną vairuotoją!

VGTU „Dangų konstravimo teorijos“ paskaitų metu gavome užduotį – užfiksuoti Vilniaus Konstitucijos prospekte, esančias dangų pažaidas.

Turbūt daugelis pastebite, ypač, tie, kas dažnai keliaujate ratinėmis transporto priemones, jog didžiojoje dalyje Lietuvos kelių ir miestų gatvių dažnai įvairiausi plyšiai ir atsiranda pažaidos.

Taigi susipažinkime su pagrindiniais pažaidų tipais.

PROVĖŽOS

1 pav. Provėžos Konstitucijos pr.

Provėžos yra pakankamai dažna pažaida atsirandanti dėl žemesnių konstrukcijos sluoksnių pokyčių. Dažniausia provėžų priežastis yra netinkamai įrengti pagrindo sluoksniai ir per didelės transporto apkrovos. Tolesnis provėžų vystymasis iššaukia ir kitas pažaidas, tokias kaip plyšiai, susistūmimai, išplatėjimai ir t.t.

Provėžos vystosi dangos paviršiuje ratų riedėjimo vietoje. Danga tankinama arba šliejama išilgai provėžos į vieną ar abi puses. Provėžos ypač pastebimos po lietaus, kuomet jos užpildomos vandeniu.

Liekamosios deformacijos arba provėžos, tai daug kartų pasikartojančių sunkiojo transporto apkrovų į dangos paviršių rezultatas, kuris nuolat ir nepertraukiamai didėja.

Provėžų progresavimas labai glaudžiai susijęs su dangos konstrukcijos ir asfalto dangos sluoksnio tipu bei oro tuštymių kiekiu asfalto dangos sluoksniuose. Asfalto dangos savybės, tokios kaip penetracija ir klampumas, taip pat turi didelės įtakos provėžų susidarymui.

Yra keturi provėžų tipai: nudilimo, sutankėjimo, išspaudimo ir įlinkio.

Asfalto dangoje provėžos susidaro tada, kai šliejamas tik dėvimasis dangos sluoksnis, o žemiau esanti konstrukcija lieka nepažeista, tai atsitinka dėl mažo asfalto dangos sluoksnio sutankinimo lygio, eismo apkrovos arba labai aukštos dangos temperatūros vasarą, kuomet asfaltas suminkštėja.

Nudilimo provėžos – transporto srautui judant kelio danga, vyksta natūralus asfalto dangos dilimas. Didžiausią įtaką daro sunkiasvorės transporto priemonės. Tai pati paprasčiausia, greičiausiai atsirandanti, tačiau mažiausiai įtakos turinti eismo saugumui ir komfortui provėžų rūšis.

Sutankėjimo provėžos – įrengus asfalto sluoksnį, jame visada lieka dalis oro tuštymių. Kai vyksta automobilių eismas, asfalto sluoksnis tankėja, mažėja oro tuštymių kiekis. Tokios provėžos yra neišvengiamos, tačiau jeigu asfaltbetonio dangos viršutiniojo sluoksnio sudedamosios dalys ir dangos įrengimas yra tinkami, šių provėžų dydis yra nedidelis ir todėl tokių deformacijų susidarymas problemų nekelia.

Pačios sudėtingiausios ir pavojingiausios provėžos yra susijusios su šlyties deformacijomis viršutiniajame asfalto dangos sluoksnyje. Pagrindinė šių provėžų susidarymo priežastis yra šlyties įtempimai asfalto dangoje. Šios provėžos yra liekamųjų deformacijų akumuliacija viršutiniajame asfalto sluoksnyje.

Provėžos nesurištame pagrinde arba sankasoje susidaro dėl to, kad ratų apkrova perduodama konstrukcijai yra didesnė nei pačios konstrukcijos stipris. Tokiu atveju sluoksniai maišosi tarpusavyje – dangos sluoksniai.

Rekomendacijos remontui: Dangos stiprinimas perklojant nemažiau kaip du asfalto sluoksnius ir taikant specialųjį dangos konstrukcijų projektavimą (numatant aukšto modulio asfalto sluoksnių panaudojimą).

Deformacijų nufrezavimas arba viršutinio asfalto sluoksnio pakeitimas neišsprendžia problemos. Po vienerių ar keleto metų provėžos atsinaujina.

TEMPERATŪRINIAI (SKERSINIAI) PLYŠIAI

2 pav. Skersiniai plyšiai Konstitucijos pr.

Skersiniai plyšiai: statmenas kelio ašiai arba statmenas su išsišakojimu

Skersiniai plyšiai asfalto dangoje asocijuojasi su žiema ir šalčiu, todėl šio tipo dangos pažaidos ypač dažnas reiškinys vėsesnio klimato zonose ir ten, kur didelės temperatūrų amplitudės šiltuoju ir šaltuoju sezonais. Dažniausiai plyšiai atsiranda kai dangos temperatūra staigiai nukrinta (10º C ir daugiau).

Temperatūriniai asfalto dangos plyšiai išsivysto visame kelio ilgyje:

○ statmenai kelio ašiai;

○ įstrižai kelio ašiai;

○ statmenai su „išsišakojimu“;

○ dangos nuolydžio kryptimi.

Šąlant asfaltui didėja ir vidiniai įtempiai jame. Asfalto danga yra heterogeninė (nevienalytė) medžiaga, asfalto rišiklis – bitumas, veikiamas žemoms temperatūroms, traukiasi kur kas labiau nei mineralinio užpildo dalelės. Dėl šios priežasties bitumo sluoksnis, gaubiantis mineralinį užpildą, plonėja. Kai temperatūra nukrenta žemiau tąsumo ribos, bitumas tampa trapus, asfalto danga praranda struktūrinį vientisumą ir silpniausiose dangos vietose atsiveria skersiniai plyšiai.

Savybės: asfalto danga praranda struktūrinį vientisumą ir lygumą. Per dangos paviršiuje atsivėrusius plyšius paviršinis vanduo filtruojasi į apatinius sluoksnius. Automobiliui važiuojant tokiu keliu keliamas garsas primena sandūrinį geležinkelį.

Rekomendacijos remontui: Taisymas pagal rekomendacijas R PT 11;

STRUKTŪRINIAI (ATSIKARTOJANTYS) PLYŠIAI

3 pav. Atsikartojantys plyšiai Konstitucijos pr.

Ant esamos asfalto dangos įrengus naują sluoksnį – perdangą, veikiant transporto apkrovoms ir klimatiniams veiksniams, įtempiai viršutiniame sluoksnyje paprastai persiduoda iš apatinių sluoksnių tiksliai tose pačiose vietose, kur senoje dangoje įrengtos siūlės ir likę įtrūkimai. Bet koks poslinkis sujungimuose ar plyšiuose apatiniame sluoksnyje sukelia įtempius perdangoje. Įtempiams viršijus atsparumo ribą dangoje pradeda formuotis atspindžio plyšiai. Po perdanga esantys plyšiai, veikiami klimatinių veiksnių arba transporto apkrovos, perduodamos per padangą, tiksliai į jų būvimo vietą, gerokai pagreitina atspindžio plyšių vystymąsi.

Rekomendacijos remontui: Esant gausiam plyšių intensyvumui dangos stiprinimas perklojant nemažiau kaip du asfalto sluoksnius. Gali būti taikomas asfalto sluoksnių armavimas geotinklu. Esant negausiam plyšių intensyvumui taisymas pagal taisymo rekomendacijas R PT 11.

NUOVARGIO (PLAUKO TIPO) PLYŠIAI

4 pav. Plauko tipo plyšiai Konstitucijos pr.

 

Plauko pavidalo plyšiai – įtrūkiai: rato vėžėje arba rato vėžėje ir plinta į kitą juostą. Trumpi, plauko pavidalo plyšiai asfalto dangoje susidarantys dėl nuolat pasikartojančių transporto apkrovų, perduodamų dangai poveikio (dėl asfalto nuovargio), kai dangoje susidarę tempimo įtempiai lenkiant neviršija dangos stiprio tempimui lenkiant, tačiau ilgainiui danga „pavargsta“ ir, neatlaikiusi šių apkrovų, pradeda pleišėti (trūkinėti).

Savybės: danga praranda struktūrinį vientisumą, šąlant dangos plyšiuose esančiam vandeniui jie ardomi mechaniškai.

Rekomendacijos remontui: Taisymas pagal rekomendacijas R PT 11.

BRIAUNOS PLYŠIAI/LŪŽIAI

5 pav. Briaunos plyšiai/lūžiai Konstitucijos pr.

Kelio briaunos lūžis: kai šalikelė be borto arba šalikelė su bortu.

Šiuo atveju briaunos lūžis yra ties paviršinio vandens susrinkimo šuliniais.

Plyšiai atsiveriantys prie asfalto dangos krašto per visus asfalto sluoksnius. Atstumas nuo dangos krašto svyruoja nuo 5 iki 60 cm. Yra keletas skirtingų šio tipo pažaidų atsiradimo priežasčių: nepakankamas pagrindo sluoksnių sutankinimas ties dangos briauna, nepakankamas arba netolygus asfalto sluoksnių sutankinimas.

Netinkamai įrengus kelio konstrukciją ar pasikeitus vietovės hidrologiniam režimui sankasos gruntai įmirksta, kelio konstrukcija praranda stiprumą ir stabilumą dėl šios priežasties dangos kraštas lūžta, taip pat, po asfalto danga esančios ir rišikliais nesutvirtintos mineralinės medžiagos gali būti išplautos, dėl to susidaro tuštumos, o transporto priemonėms (ypač sunkiasvorėms) pravažiavus šia vieta asfalto dangos kraštas įlūžta. Kai dangos konstrukcija yra per silpna perimti apkrovas, dėl pasikartojančios sunkaus transporto eismo, ji sulūžta.

NUSĖDIMAS

6 pav. Nusėdimas Konstitucijos pr.

 

Asfalto dangos plotai, kuriuose pastebimos paviršiaus įdubos. Jos susidaro dėl nepakankamo arba netolygaus rišikliais neapdoroto pagrindo sluoksnių sutankinimo. Pažaida puikiai matoma po lietaus, kuomet žemesnėse dangos vietose kaupiasi vanduo ir susidaro balos.

Rekomendacijos remontui: dangos konstrukcijos atsparumo šalčiui padidinimas pagerinant vandens nuvedimą ir surinkimą, gruntinio vandens lygio žeminimas, drenažo įrengimas. Kai kuriais atvejais prioritetas – kapitalinis dangos konstrukcijos.

DUOBĖS

7 pav. Duobės Konstitucijos pr.

Mažos, netaisyklingos formos duobės dangos paviršiuje, kurios palaipsniui didėja ir gilėja per visą asfalto sluoksnį iki pat pagrindo. Paprastai jų briaunos būna aštrios, o kraštai statūs (vertikalūs).

Savybės: nelygumas (gali rimtai pažeisti transporto priemonę jei ši dideliu greičiu pervažiuos duobę), drėgmės infiltracija.

Rekomendacijos remontui: pažeisto ploto išfrezavimas ir užtaisymas asfalto mišiniu, atitinkančiu taisomo sluoksnio sudėtį bei užtikrinant sukibimą su esamos dangos sluoksniais. Paviršinio vandens nubėgimo nuo kelio dangos priemonių taikymas.

LITERATŪRA

I dalis „Automobilių kelių priežiūros normatyvai“ KPV PN-14.2014 m.
II dalis „Automobilių kelių priežiūros darbų atlikimo technologija“ KPV DT-15. 2015 m.
Vietinės reikšmės kelių (gatvių) defektų (pažaidų) nustatymo ir statybos darbų rūšies parinkimo rekomendacijos. 2016 m.
Asfalto dangų plyšių, siūlių ir prijungčių su defektais taisymo rekomendacijos R PT 11. 2011 m.

Autoriai: Lukas, Vitalijus, Povilas ir Ignas

 

Komentarai

komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.