Infrastruktūra: kaip (ne)statyti

Kiekvieną kartą internete atsiradus nuotraukoms, kuriose aptarinėjami (dažniausiai iš blogosios pusės) įvairiausi infrastruktūros sprendiniai, man pasidaro šiek tiek nemalonu. Nemalonu, tiek dėl to, jog nuteisti ir badyti pirštu į inžinerinius sprendinius yra labai paprasta ir lengva, tiek dėl kartais pamirštų, neapgalvotų infrastruktūros projekto vietų. Badymas pirštu yra labai mėgstamas feisbukiečių. Kartais tai turi pagrindą, o kartais ne.

Šią savaitę facebooke ėmė plisti nuotrauka, kurioje matosi, internautų nuomone, nelogiškai ir neestetiškai atrodantys įrengti projektiniai sprendiniai vienoje iš Aukštaitijoje esančio miesto, gatvių.

Internautų manymu nelogiškai atrodantys projektiniai sprendiniai. Nuotrauka iš Gyventojų puslapio

Šiuo straipsniu nebus ketinama nuteisti konkretaus rangovo. Daugiausiai ką galima padaryti – pasimokyti, kad padarytų klaidų nepasikartotų.

Keletas detalių, susijusių su šiuo projektu:

  • Gatvės rekonstrukcijos projektą išleido įmonė A 2011 metais. Atliekama ekspertizė. Išduodamas leidimas dirbti pagal įmonės A parengtą projektą.
  • Savivaldybė paskelbtą rangos darbų konkursą laimi įmonė B ir 2016 metais pradeda rekonstrukcijos darbus.
  • Įmonė B rangos darbus atlieka nederindama iškylančių klausimų su projekto autoriais, darbus vykdo ne pagal projektą.
  • Projekto autorius gindamas savo projektinius pasiūlymus, kuriuos patvirtino savivaldybė, pareikalauja ištaisyti rangos metu padarytus projektinius neatitikimus.
  • Nepaisant projektuotojo pastabų, darbai yra priimami.
  • Įmonė B pateikia savo projektinius pasiūlymus savivaldybei. Patvirtinus projektinius pasiūlymus, įmonė B parengia techninio projekto korektūrą, parengiant A laidą.
  • Projekto korektūrą savivaldybė priima nederinusi su projekto autoriumi. Be to užsakoma pateiktos projekto korekcijos ekspertizė, kurią atlieka įmonė C.

Nepaisant projekto autoriaus, įmonės A pastabų, projektas vis tiek įgyvendinamas. Viskas būtų gerai, jei rangovinė įmonė objektą būtų įrengusi padoriai ir iškylančius neatitikimus būtų derinusi su projektuotojais. Pasigilinkime, į klaidas, kurias padarė rangovas.

Viena iš klaidų – asfalto nelygumai atsiradę dėl tankinimo taisyklių nesilaikymo. Pavyzdžiui ĮT ASFALTAS 08 rašoma:
„Volai turi būti naudojami taip, kad neatsirastų išliekančių įspaudų, nelygumų ar įtrūkių (plyšių).“

Asfalto nelygumai A. Vienuolio gatve Anykščiai
Asfalto nelygumai.

Galima sulyginti kitame objekte kito rangovo pakloto asfalto lygumą. Darbai atlikti padoriai.

Nepaisant asfalte esančių defektų, seka dar didesni akibrokštai, tokie kaip – tvora dviračių take. Atsakingi rangovai, matydami neatitikimus projekte, visada teikia siūlymus projektą įdyvendinančioms šalims. Tuomet gimsta korekcijos ir naujos projekto laidos. Šiuo atveju, tvorelė nebuvo detalizuota, o tik schematiškai prodyta projekte. Rangovas, matydamas, kad tvorelė užbrėžta ant dviračių tako, nesikreipė į projektuotoją dėl projektinių pakeitimų ir tvorelę įrengė nepaisydamas protingumo kriterijų. Tada gaunasi taip:

Tvora dviračių take. Anykščių A. Vienuolio gatvė.
Tvora dviračių take

Negana to, kad tvorelė įrengta dviračių take, ji dar ir atrodo neestetiškai. Visiškai neįsilieja į visumą ir bado akis. Būtent tokia tvorelė atsirado užsakovo iniciatyva. Svarbu priminti, jog tvorelė įrengta 2017-2018 metais. Nuotrauka daryta 2019 kovo mėn.

Tvorelė. A. Vienuolio gatvė. Anykščiai
Tvorelė

STR 1.06.01:2016 „Statybos darbai. Statinio statybos priežiūra“ įpareigoja statybos darbų vadovą pastebėjus projektinius neatitikimus informuoti projektuotoją ir reikalauti pataisyti projektą. Deja, bet toks kelias rangovui ir techninei priežiūrai pasirodė per sudėtingas.

Ženklinimas

Šioje vietoje taip pat galima rasti neatitikimų. Akivaizdu, jog pėsčiųjų perėjos ženklinimas yra įrengtas netinkamai – skiriasi brūkšninių linijų kryptis. Perėjos ribų linijos įregtos asimetriškai.

Dažnai pasitaikantis atvejis – kelio važiuojamosios dalies ženklinimas ant pakloto asfalto siūlės. Pasekmės: asfaltų sandūros vietoje atsiradus deformacijoms, kartu sugadinamas ir termoplastas.

Vandens nuleidimas

Kuo toliau į mišką – tuo daugiau medžių. Projekte numatytas lietaus kanalizacijos vamzdis turėjo būti sumontuotas po žeme. Rangovas sugalvojo įgyvendinti kitokį sprendinį – lietaus nuleidimo latakus.

Turbūt vienintelis šių įrengtų latakų pliusas – dera prie nutriušusių laiptų.

Šoniniai vandens surinkimo šulinėliai

296. Šoninis surinkimo šulinėlis – tai vandens surinkimo šulinėlis su šoninėmis vandens surinkimo angomis. Šoniniai surinkimo šulinėliai naudojami, kai įrengiami paaukštinti pėsčiųjų takai ar bordiūrai, ypač esant didesniam eismo intensyvumui ir / arba pėsčiųjų eismui. (KPT VNS 16 ištrauka)

Negana to, įrenginėjant šio tipo šulinėlius, reikia nemenko preciziškumo, nes šoninės grotelės turi tinkamai susijungti su bortu. Konkrečiai šiuo atveju, sujungimas yra išpildytas, bet panašu, kad grotelės įmontuotos skubant.

Kaip turėtų būti padaryta (AB „Kauno tiltai“ įrengta Kairėnų gatvės atkarpa):

Kontrastai

Tikėkimės, jog tokie kontrastai kaip viršuje esančioje nuotraukoje išsilaikys neilgai, ir jau greitu metu Anykščių gyventojai galės naudotis pilnai sutvarkyta infrastruktūra.

Reziumuojant šią temą, galima prieiti išvados, jog aklai ir nesigilinant įgyvendinamas projektas gali atnešti ne naudą visuomenei, o kaip tik daugiau problemų. Atmestinai įgyvendinti projektai nekuria tiek pridėtinės vertės, kiek galėtų.

Komentarai

komentarai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.